توت الصغير زهقان

مذكرات توت عنخ مبروك

كتبهامحمد صبحي ، في 30 يوليو 2007 الساعة: 22:22 م

هذه ترجمة حرفية للنقوش الفرعونية المنقوشة على جدار مقبرة توت عنخ مبروك والتي تنتمي الى الاسرة الثالثة التي حكمت مصر وزهقت شعبها وطلعت روحه على مدى ستة وعشرين قرنا

بابا يابابا
انا زهقان
انا حاسس اني مسجون في القصر
انا حاسس اني مش عايش في بلدي مصر
مش دي بلدي؟
ودولهم شعبي ؟
خليني اخرج واتفرج على بلدي
عيني عينك مش في التلفزيون
خليني امشي في شوارع بلدي وأسلم على كل الناس
اللي بتهتف بالروح بالدم
واشكرهم عالانتخابات
لأ دانتا عبيط 00
صدقت الكدبة البيضة بتاعة ابوك ؟
دالشعب لئيم
عمره مابيهوب مالصندوق
عمره ماقال ايوة ياجيمي
اللي بيقول بالروح بالدم دول عصابتنا
اللي بيلبسوا جلد الشعب
وبيتكلموا بلسان الشعب
حتى دولك مالهومش امان
هما كمان
لونمشي ورا عواطفنا يستفردوا بينا
وسجن القصر ده ضريبة بيدفعها اجدع فرعون
الكرسي ياعبيط مش بالسهل
الكرسي بيوجع بس انا مش قادر اقول الآه
لو قلتها راح يحسبوا اني ضعيف
لازم تصبر على هم الكرسي
الكرسي ده ياما فيه خوازيق
لازم تصبر
وكفاية عليك تكون الفرعون
شوف ياحبيبي انا راح اسليك
روح مع اونكل تختاروا من الشعب قضاة
بس نقاوة مش غاويين اصلاح
- اسمك ايه

- توفيق قباضايا جيد جدا في الكلية
ومعايا واسطة 00 اونكل سعد من الداخلية
ودفعت كمان المعلوم
- كل ملفك عال العال
00 وكمان مقبول
00 سلملي على اونكل سعد
- لأه يا أونكل
ده مش ممكن ينفع قاضي
ده لو غير حرف في اسمه ينفع ضلع في أمن الدولة
- طب فهمني ياللا ياشاطر
-شيل الواو وحط االام يبقى البيه اسمه تلفيق مش توفيق وبكدة ينفع

-نادي على غيره

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

دعاء أصحاب الكهف الجامع لخيري الدنيا والآخرة "رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا " ...

سندوتش مكرونة مع ابراهيم عيسى

وصية الحسن البصري لعمر ابن عبد العزيز .